Leskist Christendom

Maandag 20 maart was juf Lonneke weer bij ons op school, dit keer met de leskist Christendom. We hebben het o.a. gehad over Carnaval, de vastentijd die 40 dagen voor Pasen plaatsvindt, wierook in de kerk, bijzonder water uit Lourdes en de bijbel. Ook hebben we geleerd dat er soms in de kerk collectes gehouden worden om geld in te zamelen voor een goed doel. Tot slot hoorden we het verhaal van de gemene Zacharias. Die haalde niet alleen voor de koning belasting op maar stak ook veel geld in zijn eigen zak. Hij had daardoor geen vrienden. Nadat Jezus met hem had gesproken veranderde dat. Hij beterde zijn leven, kreeg een tweede kans. Zacharias werd door de mensen vergeven en kreeg uiteindelijk toch nog vrienden.

Bezoek De Hermitage

Donderdag 16 maart gingen we op bezoek bij De Hermitage.
We hebben de tentoonstelling '1917: Romanovs & Revolutie' bezocht. Dankzij de voorbereidende lessen op school wisten we al heel veel over het leven van de laatste tsarenfamilie van Rusland, 100 jaar geleden. Na een rondleiding hebben we in het kinderatelier gewerkt aan een monogram. 
Een boeiende ochtend! Dank aan de moeders van Adam A. en Thijs voor jullie hulp!

Pepernoten bakken

250 gram zelfrijzend bakmeel, 125 gram basterdsuiker, 100 gram margarine, 50 ml melk, 2 eetlepels speculaaskruiden en een snufje zout: wij weten in groep 5b dat je hier overheerlijke pepernoten mee kunt bereiden!
Na het kneden 15 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden. Ondertussen een doosje (kubus) in elkaar zetten waar later de pepernoten in bewaard worden. En dan.... smullen maar!

Sinterklaas in groep 5b

Vervolgles Jodendom

In de tweede les hebben alle kinderen in stilte een mooi ontwerp gemaakt van het woord vrede – sjalom , ook in hebreeuwse letters. Deze vredeswens is een wens van licht, net als bij kerstmis. 

En tot slot hebben de kinderen ook met de dreidl gespeeld, een tol, waarbij je kan winnen, iets in moet leggen of weggeven…

Leskist Jodendom

Juf Lonneke kwam ons vertellen over het Jodendom. We hebben het gehad over koning David en zijn gevecht tegen de reus Goliath, de Davidster, de Thora, de synagoge, Ajax (!), Mokum en nog heel veel meer. Soms mochten de kinderen een voorwerp uitkiezen van de tafel en vervolgens vertelde juf Lonneke daar dan kort iets over. Erg leerzaam allemaal (wist je bijvoorbeeld dat men in het Jodendom net als bij de Islam van rechts naar links leest?). Iedereen was tot het einde toe geboeid!

Herfst!

Herfstboom knutselen

Omdat het herfst is zien we buiten de bomen langzaam aan van kleur veranderen, plus dat de bladeren van de bomen vallen. Dat hebben we geprobeerd na te bootsen met papieren broodzakken.

Muziekles van juf Jenny

Tijdens de muzieklessen van juf Jenny maken we soms ook zelf muziek bij een lied. Deze keer was de klas verdeeld in 4 groepjes met elk een eigen onderdeel: zang, klankstaven, boomwhackers en jambé.

Muziekatelier

Vandaag bezochten we de muzikale voorstelling 'Droomwereld' van het Muziekatelier.
De afgelopen weken zijn we in de klas druk bezig geweest om de liedjes in te studeren. Nu konden we ze eindelijk ten tonele brengen, samen met de muzikanten/acteurs.

We maakten kennis met een oude man, zittend bij een kampvuur en al spelende op zijn didgeridoo. Hij vertelde ons over zijn dochter die hij uit het oog is verloren. Hij vroeg aan ons of wij hem wilden helpen zoeken naar haar. Toen begon een reis langs verschillende droomwerelden, gevuld met magische codes om uiteindelijk op het spoor van de verloren dochter te komen. Aan het eind van de voorstelling vond de hereniging plaats en sloten we af met een grandioos applaus voor de band, Loek (licht & geluid), de meester en last but not least voor onszelf: de kinderen van groep 5b want we hebben ontzettend goed meegedaan en meegezongen!!!!   

Halloween

Halloween kan niet zonder pompoenen, vandaar dat iedereen er vandaag eentje in elkaar heeft geknutseld. 

Mindfulness 25 en 27 oktober

Tentoonstelling Fiep

Het was eindelijk zover: de tentoonstelling rond 'Fiep 100 Jaar'. En wat kwamen er veel bezoekers, wauw! Omdat onze groep zoveel werkstukken heeft gemaakt de afgelopen weken, was er niet eens genoeg plek om alles te kunnen laten zien op de gangen en in de speelzaal. Daarom was er in ons lokaal ook nog een stukje expositie, zodat toch al ons werk door de bezoekers kon worden bekeken!  

Laatste voorbereidingen tentoonstelling

Woensdag 12 oktober is de afsluiting van 'Fiep 100 Jaar', waarbij al het werk dat de kinderen hebben gemaakt tijdens deze periode van feest zal worden tentoongesteld. Nog niet al het werk van groep 5b is af, dus daarom vanochtend nog even de laatste puntjes op de i gezet. Nu zijn dan alle museumstukken eindelijk, en gelukkig op tijd: klaar!!!!!!!!!!

Mindfulness

Dinsdag 4 oktober kregen we Mindfulness van juf Mandy. De komende 6 weken, in totaal 12 keer, zal zij ons begeleiden om te leren bewust te worden van onze aandacht en dat we deze aandacht kunnen sturen, leren ons beter te kunnen concentreren.

Fiepelier

Tijdens de feestperiode 'Fiep 100 Jaar' hebben we gewerkt in het Fiepelier (het atelier van Fiep). Een atelier is de werkplek van een kunstenaar en in die hoedanigheid zijn de kinderen bezig geweest met het maken van voertuigen, interieurs, (fantasie)dieren, kapsels en huizen. Allemaal met een knipoog naar Fiep. Uiteindelijk worden de werken tentoongesteld op 12 oktober, wanneer we tegelijk 'Fiep 100 Jaar' afronden. 

Bij deze wil ik de moeder van Robin en Ossip, de oma van Ossip en juf Ilse bedanken voor hun hulp tijdens het werken. 

Slim lunchen

Maandag 26 september hebben we voor de tweede keer slim geluncht. Deze keer bestond ons lunchpakketje uit een eierkoek, aardbeien en sushi. Het heeft ons heerlijk gesmaakt. 

Kleurplaat XXL

Nu de feestelijke periode is begonnen kwam meester Jeroen aanzetten met een megakleurplaat waarop allerlei Fiepafbeeldingen te zien zijn die door de kinderen moesten worden ingekleurd. We zijn al aardig ver op weg!

Workshop Pluk

Woensdag 21 september kregen we een workshop drama over Pluk van de Petteflet. Er werden verschillende scenes gespeeld. Eerst moesten de kinderen een aantal personages uitbeelden: mevrouw Helderder, meneer Pen en Pluk zelf. Hierbij werd heel erg gekeken naar de houding, zodat we een deftige mevrouw, een oude meneer en een jonge jongen goed konden herkennen. Daarna speelden we een spel waarbij een leerling Pluk speelde en bij de bewoners van de Petteflet moest vragen om wat te drinken. De kinderen mochten zelf kiezen wat voor soort personage ze wilden spelen en daarbij dus ook of ze Pluk wel of niet binnen zouden laten. Ook Pluk mocht zelf zijn rol invullen zonder dat er vooraf tekst was: een oefening improviseren. De ene keer lukte het wel, de andere keer werd Pluk niet binnen gelaten. Heel knap hoe goed iedereen heeft meegedaan en z'n best heeft gedaan! 

Mix en ruil

In de klas doen we regelmatig aan coöperatieve werkvormen waarbij een lesonderdeel volledig door de kinderen zelf wordt uitgevoerd. Eén van de werkvormen is 'Mix en Ruil'. Hierbij krijgt ieder een kaartje met daarop een bepaalde oefening (zoals hierbij tafelsommen en woordrijtjes lezen). Dan moeten de kinderen door de klas lopen en iemand zoeken om de opdracht mee uit te voeren. Als ze klaar zijn wisselen de kinderen van kaartje (ruil) en zoeken vervolgens een nieuw maatje op (mix). 

Kapla, puzzelen en Jenga

Vanwege het Offerfeest waren er een aantal kinderen afwezig. Daarom was het in de middag vrij spelen en daarbij werd er gekozen voor Kapla, puzzelen en Jenga. 

Fiepvogels

Om de gangen alvast een beetje aan te kleden nu de feestperiode 'Fiep 100 Jaar' bijna van start gaat, zijn de kinderen druk bezig geweest om een heuse Fiepslinger te maken.

Jagers en boeren

Met geschiedenis hebben we het over jagers en boeren die meer dan 5000 jaar geleden in ons land leefden. Eén van de kenmerken van deze eerste bewoners was dat ze vaak en veel kampvuren aanlegden om bijvoorbeeld het eten te bereiden. En dat bracht een groepje kinderen uit de klas op een idee om zelf ook van die vuren te maken. En dat hebben ze heel knap gedaan, getuige de foto's! 

Dansen voor Fiep

Over niet al te lange tijd begint de feestelijke periode rond de 100ste verjaardag van Fiep die wij op school groots zullen gaan vieren. Tijdens de muziekles van juf Jenny studeren de kinderen daarom een dans in. Deze dans hoort bij het officiële 'Fiep 100 Jaar' lied dat de kinderen ondertussen ook al kennen. Goed bezig!

De spin

Shayba heeft tijdens de kleine pauze ergens een spin weten op te vissen. Vol trots komt hij hem laten zien al denkt Luca hier iets anders over...

Dinosauruspuzzel

Rauf en Adam zijn hier samen bezig met het maken van een dinopuzzel. Wel even goed zoeken, passen en meten... 

Rauf vertelt over bezoek Naturalis

Tijdens de eerste schooldag vertelden de kinderen elkaar wat ze zoal gedaan hadden tijdens de vakantie. Rauf is onder andere naar Naturalis geweest in Leiden en vertelde ons hier vol enthousiasme over.