De kwaliteit van de Fiep is niet alleen te vangen in cijfers of toetsuitslagen. Kwaliteit op de Fiep is veel meer: sociale, emotionele, culturele, motorische en creatieve vaardigheden. Maar ook veiligheid, respectvol omgaan met elkaars leefwijze, levenbeschouwing en de omgeving, het eigen maken van normen en waarden als tolerantie en solidariteit zijn essentieel.

Fiep behoort tot de beste scholen van de stad

De inspectie beoordeelt scholen vooralsnog op de cognitieve ontwikkeling van kinderen, ofwel: hoe ontwikkelt een kind zich op het gebied van lezen, taal en rekenen. De Fiep slaagt erin zoveel mogelijk uit de kinderen te halen wat erin zit.

Niet alleen halen vrijwel al onze groep 8’ers voor rekenen en taal het niveau dat ze minimaal moeten hebben bij het verlaten van de basisschool - veel meer leerlingen dan de Onderwijsinspectie van ons verwacht, behalen het streefniveau. Dit niveau is nodig om aan het eind van de middelbare school mee te kunnen doen in de maatschappij. Op de Fiep bereikt bijna 58   % van de leerlingen dit niveau al jaren eerder, namelijk in groep 8.

Schermafbeelding 2025 10 10 115950

Lees meer over onze onderwijsopbrengsten op de website van de Inspectie.

Uitstroom

De Fiep staat in een van de meest diverse wijken van de stad, op de grens van Oud-Zuid en Nieuw-West. Ouders zijn vaak hoogopgeleid en veel kinderen groeien meertalig op. Na afronding van hun tijd op de Fiep gaat driekwart van de leerlingen naar de havo of het vwo. 

Kinderen met een vmbo-t-advies gaan vooral naar Lumion of het Hervormd Lyceum West. Leerlingen met een vmbo-basis- of vmbo-kaderadvies kiezen vaak voor het Calvijn College, Huygens College, Mediacollege Amsterdam of Yuverta vmbo Amsterdam‑West. Havisten gaan meestal naar Lumion, het St. Nicolaaslyceum of de CSB Amsterdam, terwijl vwo’ers vaak kiezen voor het St. Ignatiusgymnasium, het Vossius Gymnasium of het Amsterdams Lyceum.

Creatieve vakken

Op de Fiep gaan creatieve en cognitieve ontwikkeling hand in hand. Vanaf groep 1 krijgen kinderen muziekles, zingen samen en spelen vanaf groep 3 instrumenten; vanaf groep 6 kunnen ze zelfs auditeren voor de talentenband. Daarnaast doen ze aan toneel, met als hoogtepunt de jaarlijkse kleutermusical. Kleuters schilderen en knutselen veel, en vanaf groep 3 krijgen leerlingen beeldende vorming van een vakdocent. Als brede school biedt de Fiep ook naschoolse activiteiten aan op het gebied van sport, muziek, toneel en kunst.

Gymles

De groepen 3-8 krijgen twee keer gym per week van onze vakleerkracht. De kleuters gaan een keer per week bij hem gymmen; de overige lessen worden door de eigen leerkrachten van groep 1/2 gegeven.

Een prettig leerklimaat

Voor de sociale ontwikkeling maken wij gebruik van de methode Vreedzaam. Met deze methode werken leerkrachten aan een prettige sfeer in de klassen. Als kinderen zich op school veilig voelen durven zij zich veel meer te uiten. Dit alles draagt bij aan goede resultaten.

Iedereen luncht op school

We werken met een continurooster. Dit betekent dat alle kinderen tussen de middag overblijven. De kinderen eten met de leerkracht en spelen buiten onder toezicht van pedagogische medewerkers. Dit geeft veel rust in de school. De kinderen zijn elke dag van van 8.30 tot 14.45 uur op school (op woensdag tot 12.30 uur).

EDI

Wij geven op school les volgens het EDI-model. EDI staat voor expliciete directe instructie. De leerkracht doet het voor, we doen het samen, de kinderen doen het samen en dan doe je het alleen. Er is veel aandacht voor begeleide inoefening en differentiatie.

Coöperatief leren

Samenwerken is een belangrijke vaardigheid die we al vanaf de kleutergroepen oefenen met coöperatieve werkvormen. Leerlingen werken daarbij gestructureerd samen in kleine groepjes en leren met én van elkaar. Verschillen tussen leerlingen worden benut: sterke leerlingen helpen zwakkere en verdiepen zo hun eigen kennis. Deze manier van werken bevordert niet alleen begrip van de leerstof, maar ook sociale vaardigheden, wederzijds respect en een positief groepsklimaat, en kan bij alle vakken worden toegepast.